Liikunnalliset kurssit

 

Opintojärjestöllä on liikunta- ja tanssitilat osoitteessa Sturenkatu 27 katutasossa. Käytössämme on nykyään kolme eri salia.
Huom! Tiloissa ei ole suihkuja

Asahi taso 1 (6 x 60 min.)

to 17.4.–5.6. klo 17–18
Asahi-health liikuntamenetelmän tavoite on yksikertaisesti parempi elämän laatu. Kotimainen keksintö ilman mytologiaa. Kehittäjät ovat perehtyneet koululääketieteeseen ja aasialaisiin
liikuntalajeihin. Menetelmä sopii virkistävän ja rentouttavan vaikutuksen ansiosta jokaiselle. Ylipainokaan ei ole este. Liikesarjat on suunniteltu niin, että lihas-, nivel-, niskahartia- ja selkävaivoja potevatkin saavat lievitystä vaivoihinsa. Koska Asahissa jatkuvasti hengitetään tietoisesti, hengitystekniikka paranee. Kurssilla opettelemme Asahin perusperiaatteita kuten vartalon asento, keskilinja ja liikkeenhallinta. Sarja sisältää alkurentoutuksen, niskahartiaosion ja selkäosion. Lopuksi teemme tasapainoharjoituksia, loppurentoutuksen joka sisältää myös hierontaa. Keskittymiskyky ja hengitys paranevat. Tämä taso sopii varsinkin aloitteleville ja niskahartiavaivoista kärsiville.
Opettaja: Aki Hovivuori
Kurssimaksu: 70 e, S-Etukortilla 55 e

Senioreiden tietoisku
(7 x 30 min.)

pe 25.4.–6.6. klo 12–12.30
Luentoa ja mukavaa kehonhuoltoa sekä kahvia.
Asiakasomistajille sisäänpääsy veloituksetta (norm. 30 e).
Opettaja: Aki Hovivuori

Vetreyttä senioreille (7 x 60 min.)

pe 25.4.–6.6. klo 11–12
Kokoontumiskerroilla tehdään kuntoa kohottavaa liikeharjoittelua omaa kehoa hyväksi käyttäen. Lihasten venyttely ja nivelien avaaminen tehdään rauhallisessa tahdissa. Sopii kaikille.
Opettaja: Aki Hovivuori
Kurssimaksu: 75 e, S-Etukortilla 60 e

Lempeä hathajooga
jatkoryhmä (20 ot)

ti 25.3.–27.5. klo 17.00–18.30
Kurssi sisältää venytyksiä, lempeitä joogaliikkeitä, itsehieronnan, rentoutuksen ja lopuksi ohjatun meditaatiotuokion. Rentouttava tunti, hetki rauhaa ja stressin poistoa. Soveltuu useamman vuoden jooganneille tai niille, jotka kaipaavat vaativampaa tapaa keskittyä joogaan.
Opettaja: Erja Kari
Kurssimaksu: 140 e, S-Etukortilla 115 e

Hathajooga painonhallinnan tukena (20 ot)

ti 25.3.–27.5. klo 18.40–20.10
Kurssi sisältää venytyksiä, lempeitä joogaliikkeitä ja teemoja painonhallinnan tueksi, itsehieronta, loppurentoutus ja lyhyt hiljentyminen. Sopii myös aloittelijoille.
Opettaja: Erja Kari
Kurssimaksu: 140 e, S-Etukortilla 115 e

Lempeä hathajooga (20 ot)

I kurssi ke 26.3.–28.5. klo 17–18.30 ja
II kurssi ke 26.3.–28.5. klo 18.40–20.10
Kurssi sisältää venytyksiä, lempeitä joogaliikkeitä, itsehieronnan, rentoutuksen ja lopuksi ohjatun meditaatiotuokion. Rentouttava tunti hetki rauhaa ja stressin poistoa. Soveltuu aiemmin jooganneille ja myös aloittelijoille.
Opettaja: Erja Kari
Kurssimaksu: 140 e, S-Etukortilla 115 e

Method Putkisto Pilates keskitaso (4 x 60 min.)

ma 5.5.–26.5. klo 17–18
MP Pilates -menetelmä on pitkälle hiottu kehonhallintatekniikka, joka opettaa käyttäjälleen tarkkaa koordinaatiota ja kehon hallintaa. Sen avulla saat voimaa, kestävyyttä, vahvan keskivartalon, tasapainoisen sekä notkean ja pitkälinjaisen lihaksiston. Laji sopii hyvin myös selän terveyden ylläpidon tueksi.
Opettaja: Heidi Wikström
Kurssimaksu: 70 e, S-Etukortilla 55 e

Method Putkisto Pilates keskitaso (5 x 60 min.)

ti 29.4.–27.5. klo 10–11
MP Pilates -menetelmä on pitkälle hiottu kehonhallintatekniikka, joka opettaa käyttäjälleen tarkkaa koordinaatiota ja kehon hallintaa. Sen avulla saat voimaa, kestävyyttä, vahvan keskivartalon, tasapainoisen sekä notkean ja pitkälinjaisen lihaksiston. Laji sopii hyvin myös selän terveyden ylläpidon tueksi.
Kurssipaikka: Malmin nuorisotalo, Malmin raitti 3.
Opettaja: Heidi Wikström
Kurssimaksu: 85 e, S-Etukortilla 70 e

Fyysinen jooga jatkotaso
(4 x 80 min.)

to 24.4.–22.5. klo 17.10–18.30
Fyysinen Jooga on nimensä mukaisesti fyysinen ja liikunnallinen joogasuunta; jokaisen harrastajan omaan kokemukseen ja taitoihin perustuen toteutettava liikuntamuoto. Pehmeän alun jälkeen harjoitukset ovat fyysisesti sopivan haastavia ja niissä yhdistyvät jooga-asennot, keskittyminen, hengitys ja kehonhallinta. Fyysinen jooga perustuu Astangajoogaan.
Opettaja: Heidi Wikström
Kurssimaksu: 60 e, S-Etukortilla 50 e

Method Putkisto Pilates alkeis/keskitaso (4 x 60 min.)

to 24.4.–22.5. klo 18.45–19.45
MP Pilates -menetelmä on pitkälle hiottu kehonhallintatekniikka, joka opettaa käyttäjälleen tarkkaa koordinaatiota ja kehon hallintaa. Sen avulla saat voimaa, kestävyyttä, vahvan keskivartalon, tasapainoisen sekä notkean ja pitkälinjaisen lihaksiston. Laji sopii hyvin myös selän terveyden ylläpidon tueksi.
Opettaja: Heidi Wikström
Kurssimaksu: 70 e, S-Etukortilla 55 e

Astangajooga jatkotaso
(7 x 80 min.)

ke 23.4. - 4.6. klo 18–19.20
Astangajooga on urheilullinen ja dynaaminen joogalaji, joka eroaa muista joogalajeista sillä että se keskittyy samanlaisena toistuvien liikesarjojen suorittamiseen hengityksen tahdissa, ilman välirentoutuksia. Tunnetuin liikesarja lienee aurinkotervehdys.
Liikesarjojen lisäksi harjoittajien mukaan tärkeitä ovat hengitysharjoitukset. Liikesarjojen tarkoituksena on luoda ruumiiseen energiaa, joka johtaa ruumiin puhdistumiseen lisääntyneen verenkierron ja hien ansiosta. Astangajooga kehittää joustavuutta, joka mahdollistaa yhä vaativampien liikkeiden harjoittamisen. Tavoitteena on kehon venyminen ja voimistuminen. Tietoisen hengityksen, harjoitusten, katseen meditatiivisen kohdentamisen ja keskittymisen avulla katsotaan kehitettävän kehon ja mielen hallintaa sekä sisäistä tietoisuutta. Sen avulla pyritään myös terveellisempiin elämäntapoihin ja harmoniseen elämään.
Kurssipaikka: Talvikkitie 37, Tikkurila.
Opettaja: Heidi Wikström
Kurssimaksu: 90 e, S-Etukortilla 70 e

Seniorikehonhuolto II
(4 x 75 min.)

ma 5.5.–26.5. klo 14–15.15
Kehonhuoltomenetelmiä yhdistävä tehokas tunti. Harjoitukset vahvistavat keskivartalon syviä tukilihaksia, parantavat liikkuvuutta, tasapainoa, keskittymiskykyä sekä kehotietoisuutta. Paljain jaloin tehtävät harjoitukset pyritään yhdistämään sulavaksi virtaavaksi liikkeeksi.
Opettaja: Helena Mörsky
Kurssimaksu: 60 e, S-Etukortilla 50 e

Iyengarjooga - alkeet
intensiivi (12 ot)

ma 5.5.–9.6. klo 18-19.30
Lempeää ja voimakasta joogaa, jossa keskitytään hyvään kehonlinjaukseen. Huolellinen työskentely auttaa suuntaamaan venytystä ja lihastyötä turvallisesti, mikä harjoittaa voimaa, notkeutta ja kestävyyttä sekä kehon että mielen tasolla. Tarkkaan ohjeistetulla tunnilla on helppo keskittyä harjoitukseen ja antaa mielenkin rauhoittua. Harjoitukset tehdään paljain jaloin luistamattomalla joogamatolla ja joogavälineitä voidaan käyttää apuna. Ota mukaan joogavyö ja viltti. Kurssipaikalla on tukitiiliä lainattavana.
Opettaja: Helena Mörsky
Kurssimaksu: 105 e, S-Etukortilla 85 e

Iyengarjooga – alkeisjatko II
(12 ot)

ke 7.5.–11.6. klo 17-18.30
Lempeää ja voimakasta joogaa, jossa keskitytään hyvään kehonlinjaukseen. Huolellinen työskentely auttaa suuntaamaan venytystä ja lihastyötä turvallisesti, mikä harjoittaa voimaa, notkeutta ja kestävyyttä sekä kehon että mielen tasolla. Tarkkaan ohjeistetulla tunnilla on helppo keskittyä harjoitukseen ja antaa mielenkin rauhoittua. Harjoitukset tehdään paljain jaloin luistamattomalla joogamatolla ja joogavälineitä voidaan käyttää apuna. Ota mukaan joogavyö ja viltti. Kurssipaikalla on tukitiiliä lainattavana.
Opettaja: Helena Mörsky
Kurssimaksu: 105 e, S-Etukortilla 85 e

Iyengarjooga – jatko II (12 ot)

ke 7.5.–11.6. klo 18.30-20
Lempeää ja voimakasta joogaa, jossa keskitytään hyvään kehonlinjaukseen. Huolellinen työskentely auttaa suuntaamaan venytystä ja lihastyötä turvallisesti, mikä harjoittaa voimaa, notkeutta ja kestävyyttä sekä kehon että mielen tasolla. Tarkkaan ohjeistetulla tunnilla on helppo keskittyä harjoitukseen ja antaa mielenkin rauhoittua. Harjoitukset tehdään paljain jaloin luistamattomalla joogamatolla ja joogavälineitä voidaan käyttää apuna. Ota mukaan joogavyö ja viltti. Kurssipaikalla on tukitiiliä lainattavana.
Opettaja: Helena Mörsky
Kurssimaksu: 105 e, S-Etukortilla 85 e

Yin-jooga (16 ot)

ke 9.4.–4.6. klo 17.30–19.00.
Ei opetusta 16.4.
Yin-jooga on kehoa ja mieltä syvästi rentouttavaa joogaa. Yin-joogassa tehdään rauhallisia ja pitkäkestoisia asanoita eli asentoja makuulta tai istuen. Jokaisessa asanassa viivytään useita minuutteja. Lihakset pyritään pitämään rentoina erilaisia apuvälineitä kuten tyynyjä, joogavöitä, palikoita ja rullia hyväksi käyttäen. Pitkä venytysaika mahdollistaa sidekudosten reagoimisen venytykselle ja lisää nivelten ja sidekudosten aineenvaihduntaa, liikkuvuutta ja energiansaantia. Harjoitus keskittyy syvästi kehon kireyksistä ja mielen liikkeistä irti päästämiseen sekä mielen hiljentämiseen. Luonnollinen hengitys tukee harjoitusta. Yin-joogan syvästi avaava, rentouttava ja venyttävä vaikutus tukee muuta fyysistä liikuntaharjoitusta ja auttaa kehoa myös palautumaan dynaamisesta harjoituksesta.
Kurssipaikka: Säästöpankinranta 6 C, 00530 Helsinki
Opettaja: Jasmin Koistinen
Kurssimaksu: 125 e, S-Etukortilla 105 e



Liikunnalliset kurssit | Venyttely

Method Putkisto Pilates jatkotaso (3 x 60 min.)

ma 2.6.-16.6. 17-18
MP Pilates -menetelmä on pitkälle hiottu kehonhallintatekniikka, joka opettaa käyttäjälleen tarkkaa koordinaatiota ja kehon hallintaa.
Sen avulla saat voimaa, kestävyyttä, vahvan keskivartalon, tasapainoisen sekä notkean ja pitkälinjaisen lihaksiston.
Laji sopii hyvin myös selän terveyden ylläpidon tueksi.
Opettaja: Heidi Wikström
Kurssimaksu: 55 e, S-Etukortilla 45 e

Astangajoogan aamualkeet
(3 x 60 min.)

ti 3.6.-17.6. klo 7-8
Astangajooga on urheilullinen ja dynaaminen joogalaji, joka eroaa muista joogalajeista sillä että se keskittyy samanlaisena toistuvien liikesarjojen suorittamiseen hengityksen tahdissa, ilman välirentoutuksia. Tunnetuin liikesarja lienee aurinkotervehdys.
Liikesarjojen lisäksi harjoittajien mukaan tärkeitä ovat hengitysharjoitukset. Liikesarjojen tarkoituksena on luoda ruumiiseen energiaa, joka johtaa ruumiin puhdistumiseen lisääntyneen verenkierron ja hien ansiosta. Astangajooga kehittää joustavuutta, joka mahdollistaa yhä vaativampien liikkeiden harjoittamisen. Tavoitteena on kehon venyminen ja voimistuminen. Tietoisen hengityksen, harjoitusten, katseen meditatiivisen kohdentamisen ja keskittymisen avulla katsotaan kehitettävän kehon ja mielen hallintaa sekä sisäistä tietoisuutta.
Opettaja: Heidi Wikström
Kurssimaksu: 40 e, S-Etukortilla 30 e

Astangajooga jatkotaso
(3 x 80 min.)

to 5.6.-19.6. klo 17.10-18.30
Astangajooga on urheilullinen ja dynaaminen joogalaji, joka eroaa muista joogalajeista sillä että se keskittyy samanlaisena toistuvien liikesarjojen suorittamiseen hengityksen tahdissa, ilman välirentoutuksia. Tunnetuin liikesarja lienee aurinkotervehdys.
Liikesarjojen lisäksi harjoittajien mukaan tärkeitä ovat hengitysharjoitukset. Liikesarjojen tarkoituksena on luoda ruumiiseen energiaa, joka johtaa ruumiin puhdistumiseen lisääntyneen verenkierron ja hien ansiosta. Astangajooga kehittää joustavuutta, joka mahdollistaa yhä vaativampien liikkeiden harjoittamisen. Tavoitteena on kehon venyminen ja voimistuminen. Tietoisen hengityksen, harjoitusten, katseen meditatiivisen kohdentamisen ja keskittymisen avulla katsotaan kehitettävän kehon ja mielen hallintaa sekä sisäistä tietoisuutta.
Opettaja: Heidi Wikström
Kurssimaksu: 45 e, S-Etukortilla 35 e

Method Putkisto Pilates alkeisintensiivi (3 x 60 min.)

to 5.6.-19.6. klo 18.45-19.45
MP Pilates -menetelmä on pitkälle hiottu kehonhallintatekniikka, joka opettaa käyttäjälleen tarkkaa koordinaatiota ja kehon hallintaa.
Sen avulla saat voimaa, kestävyyttä, vahvan keskivartalon, tasapainoisen sekä notkean ja pitkälinjaisen lihaksiston.
Laji sopii hyvin myös selän terveyden ylläpidon tueksi.
Opettaja: Heidi Wikström
Kurssimaksu: 55 e, S-Etukortilla 45 e

Yin - jooga II (5 x 75 min.)

ti 6.5.-3.6. klo 18.45-20
Yin-jooga on kehoa ja mieltä syvästi rentouttavaa joogaa. Yin-joogassa tehdään rauhallisia ja pitkäkestoisia asanoita eli asentoja makuulta tai istuen. Jokaisessa asanassa viivytään useita minuutteja. Lihakset pyritään pitämään rentoina erilaisia apuvälineitä kuten tyynyjä, joogavöitä, palikoita ja rullia hyväksi käyttäen. Pitkä venytysaika mahdollistaa sidekudosten reagoimisen venytykselle ja lisää nivelten ja sidekudosten aineenvaihduntaa, liikkuvuutta ja energiansaantia. Harjoitus keskittyy syvästi kehon kireyksistä ja mielen liikkeistä irti päästämiseen sekä mielen hiljentämiseen. Luonnollinen hengitys tukee harjoitusta. Yin-joogan syvästi avaava, rentouttava ja venyttävä vaikutus tukee muuta fyysistä liikuntaharjoitusta ja auttaa kehoa myös palautumaan dynaamisesta harjoituksesta.
Kurssipaikka: Sturenkatu 27, 00510 Helsinki
Opettaja: Jasmin Koistinen
Kurssimaksu: 70 e, S-Etukortilla 55 e

Yin - jooga kesäintensiivikurssi
(5 x 60 min.)

ti 10.6. 17-20 ja to 12.6. klo 16.30-18.30
Suuntaa kohti rennompaa kesää yin - joogalla.
Tule hengittämään irti kevään kiireistä ja lisäämään kehon sekä mielen rentoutta ja tasapainoa kohti kesää. Tällä intensiivillä tutustumme yin-joogan tärkeimpiin harjoitusperiaatteisiin sekä teemme koko kehoa avaavan, venyttävän ja rentouttavan harjoituksen. Etenemme rauhallisesti asennosta toiseen joko selin makuulla tai istuen ja viivymme asennoissa useita minuutteja. Pyrimme pitämään lihakset rentoina käyttäen hyväksi erilaisia apuvälineitä kuten tyynyjä, palikoita, joogavöitä, seinää tai rullia. Pitkä venytysaika mahdollistaa sidekudosten reagoimisen paineelle ja lisää nivelten sekä sidekudosten aineenvaihduntaa, liikkuvuutta ja energiansaantia. Harjoitus keskittyy syvästi kehomme kireyksistä ja mielemme liikkeistä irti päästämiseen sekä ajatustemme rauhoittamiseen. Yin - joogan syvästi avaava, rentouttava ja venyttävä vaikutus tukee fyysisiä ja dynaamisia liikuntaharjoituksia sekä auttaa kehoamme palautumaan niistä. Voit säädellä harjoituksen juuri sinun kehollesi sopivaksi eikä aiempaa joogatietämystä tarvita.
Kurssipaikka: Sturenkatu 27, 00510 Helsinki
Opettaja: Jasmin Koistinen
Kurssimaksu: 55 e, S-Etukortilla 45 e

Äijäjooga (14 ot)

I ti 22.4.–3.6. klo 17–18.30
II pe 25.4.-6.6. klo 17-18.30
Tyynen iloista äijäjoogaenergiaa keveillä perusharjoituksilla ja rentoutumalla. Äijäjooga sopii kaikenkuntoisille ja -ikäisille miehille, jotka toivovat elämän olevan notkeampaa. Pyrkimyksenä ei ole seistä päällä vaan tukevasti jaloilla. Ei edellytä mitään tietoja tai kokemusta joogasta. Sopii myös aiemmin jooganneille.
Opettaja: Juhani Barndik
Kurssimaksu: 80 e, S-Etukortilla 65 e

Äijäjooga (14 ot)

to 24.4.–12.6. klo 17.00–18.30
Tyynen iloista äijäjoogaenergiaa keveillä perusharjoituksilla ja rentoutumalla. Äijäjooga sopii kaiken kuntoisille ja -ikäisille miehille, jotka toivovat elämän olevan notkeampaa. Pyrkimyksenä ei ole seistä päällä vaan tukevasti jaloilla. Ei edellytä mitään tietoja tai kokemusta joogasta. Sopii myös aiemmin jooganneille.
Kurssipaikka: Säästöpankinranta 6 C, 00530 Helsinki
Opettaja: Veikko Tarvainen
Kurssimaksu: 80 e, S-Etukortilla 65 e

Pilatesvenyttely senioreille
(6 x 60 min.)

ti 6.5.–10.6. klo 11–12
Tunnilla keskitytään keskivartalon hallintaan ja kehittämiseen yksinkertaisin ja helpoin liikkein. Tunnin aikana vahvistetaan myös muuta vartaloa kuten käsiä, jalkoja ja selkää -tasapainoharjoituksia unohtamatta. Tunti on hidastempoinen.
Opettaja: Pirjo Eskelinen
Kurssimaksu: 70 e, S-Etukortilla 55 e

Chi Kung retriitti A (15 ot)

pe 18.4 klo 10–17 ja la 19.4 klo 10.30–18
Energiaa kehoon Chi Kung retriitissä. Chi kung retriitissä opit löytämään rakenteesi kautta vahvuutesi, yhteyden maan energiaan, keskilinjasi, joka muodostaa ytimesi. Työstetään keskittymis- ja rentoutumistaitoja ja opit juurtumaan hyvin maahan, jotta löydät voimaa arkeesi. Meditoidaan ja tehdään hengitysharjoituksia. Urbaanissa retriitissä on puhetta, pohdiskelua, mielen painia ja palautumista talvikaudelta sekä kevääseen valmistautumista. Sopii kokeneellekin energiatyöskentelyyn tottuneelle ja aloittelijoille. Aloitteleva harjoittelija saa mahdollisuuden tarkentaa käsitteitä sekä omaa kehokuvaa ja energisyyttään. Voit tulla molempiin retriitteihin tai vain toiseen.
Kurssipaikka: Sturenkatu 27, 00510 Helsinki
Opettaja: Aki Hovivuori
Kurssimaksu 145 e, S-Etukortilla 120 e

Senioreiden selkäryhmä
(6 x 60 min.)

ma 28.4.–2.6. klo 11–12
Harjoitukset koostuvat selkärangan mobilisoinnista, lihashuollosta sekä
lihastasapainon vaalimisesta. Ryhti kohenee ja lihasjännitykset katoavat.
Käytämme apuvälineinä perinteistä puukeppiä. Harjoittelemme seisten tai
tuolilla istuen. Huom! Nivelvaivat eivät ole este osallistumiseen.
Opettaja: Aki Hovivuori
Kurssimaksu: 70 e, S-etukortilla 55 e

Venyttele viisaasti A (12 ot)

ma 28.4.–2.6. klo 18–19.30
Kurssin tavoitteena on oppia tekemään mukavia ja turvallisia venytyksiä koko keholla.
Opettaja: Aki Hovivuori
Kurssimaksu: 90 e, S-Etukortilla 75 e

Chi Kung jatko (12 ot)

ma 28.4.–2.6. klo 19.30–21
Kiinalaista energiavoimistelua. Rauhalliset liikkeet mm. vilkastuttavat
verenkiertoa, tehostavat hengitystä ja tasapainottavat mieltä. Vähintään
kaksi vuotta Chi Kungia harjoitelleille.
Opettaja: Aki Hovivuori
Kurssimaksu: 90 e, S-Etukortilla 75 e

Chi Kung (6 x 60 min.)

to 17.4.–5.6. klo 19–20
Liikkeet tehdään seisten ja ovat dynaamisia. Hartiat rentoutuvat ja tasapainokin kehityy. Tervetuloa nauttimaan energian virtauksesta. Uusi 18 liikkeen sarja.
Opettaja: Aki Hovivuori
Kurssimaksu: 70 e, S-etukortilla 55 e

takaisin sivun alkuun

Työväen Sivistysliitto TSL:n Helsingin
Opintojärjestö ry

järjestää:

  • kursseja ja luentoja
  • kulttuuritilaisuuksia
    myös tilauksesta
  • koulutustiloja ja kouluttajia

toimisto@tsl-helsinki.fi puh. 044 065 6178